dijous, 9 de setembre del 2010

Les famílies opten per l’ensenyament en valencià

Comunicat de premsa d'Escola Valenciana

10.427 més estudien en valencià enguany. Escola Valenciana constata que les famílies opten per l’ensenyament en valencià quan poden triar, ja que els Programes Bilingües en valencià són els únics que caminen cap al plurilingüisme.

DIEGO GÓMEZ: “DES D’ESCOLA VALENCIANA HO TENIM CLAR, CAL UN MODEL ÚNIC D’ENSENYAMENT PLURILINGÜE VALENCIÀ ADAPTAT A LA NOSTRA REALITAT SENSE DIFERENCIAR ZONES VALENCIANOPARLANTS I CASTELLANOPARLANTS, QUE RES TÉ A VEURE AMB ELS MODELS DE GALÍCIA I EUSKADI”

Hui comença el curs a les escoles valencianes amb un total de 450.075 alumnes d’infantil i primària dels quals 158.830 estudiaran en Programes d’Ensenyament Bilingües, (PEV i PIL), o siga el 35,2% del total de l’alumnat valencià. Segons Diego Gómez, president d’Escola Valenciana: “pensem que els xiquets i xiquetes que cada any tenen oportunitat d’estudiar en els únics programes que actualment garanteixen la competència lingüística en les dues llengües oficials i que per ser bilingües tenen molta més facilitat d’aprendre altres llengües, són uns privilegiats en l’actual sistema educatiu. Malauradament el 65% de l’alumnat valencià enguany estudia exclusivament en castellà, o siga en un Programa Monolingüe (PIP) que no s’adapta a les necessitats educatives de la societat valenciana del segle XXI”

“El mateix Font de Mora està en contra del monolingüisme educatiu, per tant està en contra del programa d’ensenyament més establert al nostre territori, el Programa Monolingüe (PIP), l’únic que falta és establir una forta política en matèria lingüística per superar aquesta situació que desagrada inclús al cap de la Conselleria d’Educació”, continua Gómez.

Enguany la xifra d’alumnat que té oportunitat d’estudiar en els Programes d’Ensenyament Bilingües a les escoles ha augmentat un 2,1%. En aquest sentit el president d’Escola Valenciana es mostra molt satisfet “perquè les famílies ho tenen clar a l’hora de matricular quan se’ls dóna la oportunitat, el problema rau ahí justament, que el conseller Font de Mora veu insostenible que les famílies tinguen l’oportunitat d’escollir en qualsevol zona del nostre territori els Programes d’Ensenyament Bilingüe”.

La Comissió d’Educació d’Escola Valenciana està totalment d’acord amb el conseller Font de Mora quan diu que “el propósito del sistema educativo es que los alumnos valencianos tengan competencia oral y escrita en los dos idiomas oficiales y aprendan un idioma extranjero”. Des d’aquesta òptica un sistema educatiu valencià que compta actualment amb Programes Bilingües (PEV i PIL), un Programa Monolingüe en Castellà (PIP) majoritari i un experiment de Programa British Schools sense rigor pedagògic implantat en 6 centres, no és la millor manera per avançar cap a un Programa d’Ensenyament Plurilingüe real.

Programa d’Ensenyament Plurilingüe

La Conselleria d’Educació ja ha descartat replantejar per a aquesta legislatura un nou model d’ensenyament basaten el plurilingüisme per a aquesta legislatura, “el plurilingüesme educatiu real valencià no passa per experiments com el de les 6 escoles que enguany basen l’ensenyament en un 80% d’assignatures en anglés, passa per fonamentar-se en més de 25 anys d’ensenyament bilingüe propi dels programes d’ensenyament en valencià, que són els únics que estan donant bons resultats per establir un bon model plurilingüe”, explica Diego Gómez.

Des d’Escola Valenciana es considera que seria molt fàcil aconseguir la normalització definitiva del valencià si l’administració valenciana iniciara actuacions en aquest sentit, ja que malauradament la llengua pròpia no està normalitzada en tots els àmbits d’ús. Per això cal donar-li una empenta potent. “No estem per models lingüístics educatius de xifres com és el 30%-30%-30% dels gallecs i els bascos per una raó molt senzilla: malauradament les dues llengües cooficials del nostre territori no estan equilibrades. Els xiquets i xiquetes tenen la gran sort de dominar el castellà perquè està present a tots els àmbits de la seua vida, però el valencià no. Caldrà reforçar per igual a tot l’alumnat l’aprenentatge del valencià, per això volem saber realment si el conseller està a favor de la recuperació del valencià o no. Nosaltres estem a favor de la competencia total en castellà, però eixa ja la tenim tots, ara caldrà assegurar la competència lingüística de valencià per a tots i totes i com no, anar incorporant una tercera llengua estrangera, però sense perdre de vista que cal dominar per igual les dues oficials i aquest fet encara no s’ha donat”, assegura Gómez.

Aquest desequilibri fa que en un Programa d’Ensenyament Plurilingüe valencià s’ha de fer especial incidència en el valencià com a llengua vehicular sense oblidar mai el castellà i altres llengües com l’anglés, que garantesca el plurilingüisme a tot l’alumnat siga de les zones valencianoparlants com de les castellanoparlants, pel fet que l’alumnat de les zones castellanoparlants no té perquè estar en desigualtat de condicions i ha de tindre les mateixes oportunitats per dominar les dues llengües oficials i una llengua estrangera.

Des d’Escola Valenciana es dubta que Font de Mora estiga per la recuperació del valencià, ja que s’ha oblidat completament d’emprendre mesures al respecte. Per què no incorporar valencià pràctic a la ESO per a aquell alumnat que no domina la part oral? Per què el conseller fa declaracions del tipus “queremos ver en la legislación como exigir inglés en los cuerpos docentes y que haya cambios en la legislación estatal” i no adopta mesures encara més bàsiques com és que el professorat dels instituts tinga la capacitació lingüística en valencià per garantir la demanda de l’alumnat i les seus famílies? Les dades no menteixen: 95.424 alumnes que estudien en els Programes Bilingües en valencià a l’escola durant aquest curs deixaran de fer-ho quan estiguen a l’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius per maca d’oferta.

La Festa pel Valencià

La primera visualització multitudinària d’estima pel valencià que està organitzant Escola Valenciana aquest curs es farà efectiva el 9 d’octubre, una data molt simbòlica per als valencians i valencianes, amb un acte a la ciutat de València on participaran milers de ciutadans i ciutadanes en una macrotrobada de centres d’ensenyament en valencià i un concert especial del grup Obrint Pas per finalitzar la celebració dels 25 anys de Trobades, unes festes pel valencià que cada any reuneixen a més de 200.000 assistents al llarg de les nostres comarques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada